San Sebastián reviu la glòria d’ "Amaya" a la 86a Quinzena Musical

El passat 9 d’agost de 2025, l’Auditori Kursaal de San Sebastián va acollir un esdeveniment històric: la primera interpretació de l’òpera Amaya, de Jesús Guridi, a la Quinzena Musical Donostiarra. Pensada per commemorar el centenari de la seva estrena el 2020, la cita es va haver d’ajornar per la pandèmia i ha arribat ara “amb una càrrega emocional afegida”, segons Beckmesser.
La direcció “precisa i expressiva” de Diego Martin-Etxebarria va mantenir un pols dramàtic constant, sabent equilibrar la grandiositat coral amb la intimitat de les àries, una tasca reconeguda unànimement per la crítica.
De l’elenc solista cal destacar que tots ells van estar a una gran alçada i van aconseguir una lectura realment brillant. La soprano Arantza Ezenarro (Amaya), el tenor Gillen Munguía (Sancho Garcés) i la mezzosoprano Marifé Nogales (Amagoya) van captivar el públic amb les seves interpretacions emotives i tècnicament sòlides.
L’Easo Abesbatza va rebre elogis per la seva potència, cohesió i claredat de dicció, aportant una força dramàtica decisiva a les escenes corals, reforçant l’impacte emocional de l’òpera.
Les crítiques destaquen l’excel·lent rendiment de l’Euskadiko Orkestra, capaç de desplegar una paleta sonora rica i plena de matisos. Segons Diario Vasco, el conjunt musical en el seu conjunt “va fer justícia a Guridi” amb una lectura plena de vigor i sensibilitat.
El públic, que va omplir la sala, va premiar la vetllada amb una ovació de diversos minuts.
Més enllà del seu valor artístic, aquesta Amaya va suposar, segons Scherzo, “un acte de justícia amb Guridi”, retornant als escenaris una obra fonamental del repertori basc amb un equip que reflecteix la seva essència.
Fuentes: