El tractat Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlín 1752) de Johann Joachim Quantz (Oberscheden 1697 - Postdam 1773) és una de les fonts que més ilÀlustren el marc teòric i pràctic de la interpretació musical a la primera meitat del segle XVIII europeu.
Aquest important tractat és una eina de consulta indispensable i permanent per als estudiosos i que, a més, consta en la bibliografia de la programació de nombroses assignatures de centres universitaris i d’estudis superiors de música. La traducció completa d’aquest tractat al català suposa un avenç molt important per als intèrprets i investigadors, i facilita i enriqueix la terminologia musical catalana a partir de la traducció i contextualització d’un gran nombre de termes i expressions que el tractat engloba, pròpies del segle XVIII i que, ja a l’època, tenien plena vigència al nostre país.
Pep Borràs
Director de l’Escola Superior de Música de Catalunya
Pròleg, de Josep Borràs
Introducció, de Barthold Kuijken
Prefaci dels duets op 2 de JJ Quantz
Notes a la Traducció
Assaig d’un mètode per a aprendre a tocar la flauta travessera
Dedicatòria
PREFACI
Introdució
Sobre les qualitats necessàries d’aquells qui vulguin dedicar-se a la música
CAPÍTOL
Breu història i descripció de la flauta travessera
CAPÍTOL II
Sobre la manera de sostenir la flauta travessera i com colÀlocar els dits
CAPÍTOL III
Sobre la colÀlocació dels dits i l’escala de la flauta
CAPÍTOL IV
Sobre l’embocadura
CAPÍTOL V
Sobre les notes, el seu valor, el compàs, els silencis i altres signes utilitzats
en la música
CAPÍTOL VI
Sobre l’ús de la llengua per tocar la flauta
SECCIÓ I: Sobre l’ús de la llengua amb la sílÀlaba ti o di
SECCIÓ II: Sobre l’ús de la llengua amb l’articulació tiri
SECCIÓ III: Sobre l’ús de la llengua amb la paraula did’ll, o doble picat
SUPLEMENT AL CAPÍTOL VI: Algunes observacions sobre l’oboè i el fagot
CAPÍTOL VII
On es demostra en quin lloc s’ha de respirar quan es toca la flauta
CAPÍTOL VIII
Sobre les appoggiatures i altres petits ornaments essencials
CAPÍTOL IX
Els trinats
CAPÍTOL X
Allò que un principiant ha d’observar quan estudia pel seu compte
CAPÍTOL XI
Sobre la bona expressió en general, quan es canta o es toca
CAPÍTOL XII
Sobre la manera de tocar l’Allegro
CAPÍTOL XIII
Sobre els canvis o variacions arbitràries d’intervals simples
CAPÍTOL XIV
Sobre la manera d’interpretar l’Adagio
CAPÍTOL XV
Sobre les cadències
CAPÍTOL XVI
Sobre allò que un flautista ha de tenir en compte quan interpreta en públic
CAPÍTOL XVII
Sobre les obligacions dels acompanyants o d’aquells que executen les parts que
acompanyen una part concertant
SECCIÓ I: Sobre les qualitats del cap de l’orquestra
SECCIÓ II: Sobre els violinistes que acompanyen, en particular
SECCIÓ III: Sobre els violistes que acompanyen, en particular
SECCIÓ IV: Sobre els violoncelÀlistes en particular
SECCIÓ V: Sobre els contrabaixistes en particular
SECCIÓ VI: Sobre els clavecinistes en particular
SECCIÓ VII: Sobre les obligacions de tots els acompanyants en general
CAPÍTOL XVIII
Com s’ha de jutjar un músic i una obra musical